miercuri, 27 mai 2009

Mersul Trenurilor

Căile Ferate Române (CFR) este compania naţională de transport feroviar a României. CFR administrează a patra reţea feroviară din Europa ca volum de pasageri şi marfă. Reţeaua este integrată semnificativ cu alte reţele feroviare europene, oferind servicii paneuropene de transport de pasageri şi marfă. CFR, ca instituţie, a fost fondată în 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al României a fost deschisă în 1854.






În luna mai 2008, CFR a acumulat o datorie de 233 milioane Euro către furnizorii de energie electrică ENEL, Electrica, E.ON şi CEZ.



În anul 2006 lungimea simplă a liniilor aflate în exploatare era de 10.789 kilometri, şi lungimea desfasurată a acestora era de 20.677 kilometri. Deasemenea în acelaşi an au fost transportati 94.441 pasageri iar în anul 2007 numarul călătorilor care au preferat CFR-ul s-a situat la aproximativ 86 de milioane pasageri. Mărfurile transportate de către operatorul CFR MARFă în anul 2007 a fost de 68.772 mii tone.


Limita de viteză pentru toate trenurile din România este de 160 km/h, deşi singura rută pe care trenurile pot circula cu o asemenea viteză este Bucureşti - Constanţa. De asemenea, pe ruta Bucureşti - Câmpina se poate circula cu 140 km/h. În prezent, se lucrează la finalizarea reabilitării liniei Bucureşti - Constanţa, iar din septembrie 2007 au inceput lucrările pe ruta Câmpina - Braşov (după lucrări viteza maximă va fi de 160 km/h pe acea secţiune). Viteza medie a trenurilor (incluzând opririle în staţii), conform rapoartelor CFR din 2004, este:
  • 34,3 km/h pentru trenurile personale
  • 67 km/h pentru trenurile accelerate
  • 85 km/h pentru trenurile rapide
  • 87 km/h pentru trenurile Inter-City

În momentul de faţă, cea mai lungă rută (ca durată) din România este Oradea - Mangalia (913 km), rută care se face în sezonul de vară în 19 ore cu un tren rapid. Cea mai lungă rută pentru un tren Inter-City este Oradea - Bucureşti, călătorie terminată în 11 ore. (text Wikipedia)

4 comentarii: